Tips van het FAVV voor een eindejaar zonder zorgen

De eindejaarsfeesten, of ze nu met familie of vrienden worden gevierd, zijn een gelegenheid om feestelijke recepten boven te halen die fijnproevers in vervoering zullen brengen. Elk jaar komen enkele klassiekers terug op de Belgische tafel: neem bijvoorbeeld oesters, wild en ijsdesserts. Het gezegde luidt “Never change a winning team”, maar het blijft wel heel belangrijk om onaangename verrassingen te vermijden. Deze gerechten zijn niet enkel verfijnd, ze zijn ook delicaat om te bereiden. Daarom geeft het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) enkele tips om deze gerechten zo goed mogelijk klaar te maken en te bewaren!

Voorgerecht, hoofdgerecht, dessert

1. De oesterschaal

• Als u ze in de winkel koopt, kies dan voor oesters in de gesloten, originele verpakking met een etiket waarop de oestersoort en de datum van verpakking worden vermeld;
  • Bewaar de oesters horizontaal, met de bolle kant naar beneden, in de koelkast, zodat ze hun vocht vasthouden.
  • Het is aan te raden om de oesters pas op het laatste moment te openen, omdat ze best hun vocht behouden tot ze worden opgediend.
  • Oesters zijn 8 tot 10 dagen houdbaar bij 5 tot 10°C (bij voorkeur in het groentelade van de koelkast). Om te vermijden dat ze opengaan, kunt u een gewicht op de kist leggen. Het is niet aan te raden om oesters in te vriezen.

2. Wild

• Wie een stukje wild rechtstreeks bij een jager wilt kopen, moet zich ervan bewust zijn dat die slechts een beperkte hoeveelheid per huishouden mag verkopen. De jager moet daarenboven over een certificaat beschikken dat aantoont dat het vlees voldoet aan de geldende voorschriften.
  • Als u everzwijn koopt, zorg er dan voor dat u bewijs krijgt dat het vlees onderzocht is om er zeker van te zijn dat het geen trichine (een parasiet die ziektes bij de mens kan veroorzaken) bevat.
  • Om het vlees mals en zacht te laten worden, moet het wild gekoeld worden.
  • Tot slot moet worden opgemerkt dat wild moet worden ontdooid in de koelkast of magnetron, nooit op kamertemperatuur.

3. Ijs

• Koopt u ijs in de winkel, dan bewaart u dit best in een koeltas en gaat u onmiddellijk naar huis.
  • Aangezien roomijs bij minstens -9°C moet worden bewaard, plaatst u het bakje in het deel van uw diepvriezer waar de temperatuur het laagst is.
  • Wat zelfgemaakte bereidingen betreft, let erop dat u uw keukenmateriaal goed schoonmaakt, vooral wanneer u verschillende gerechten na elkaar wilt klaarmaken.
  • Voor zij die smeuïg ijs verkiezen, overweeg om het 20 of 30 minuten in de koelkast te leggen (in plaats van op kamertemperatuur) voor het opdienen.
  • Om voedselinfecties te voorkomen, mag gesmolten ijs niet meer ingevroren worden.

Steeds meer Belgen bestellen hun feestmaal online

Terwijl de grote klassiekers blijven bestaan, maakt een nieuwe consumententrend zijn opmars: steeds meer Belgen kopen hun feestmaal online, door traiteurs bereid, waardoor ze geen uren in de keuken hoeven door te brengen en zo ten volle van de tijd met hun gasten kunnen genieten. Meestal besteden deze nieuwe chefs voldoende aandacht aan de wetgeving omtrent hygiëne.

Maar niet iedereen kan zichzelf een chef-kok noemen. Zorg ervoor dat de persoon bij wie u een gerecht bestelt over een toelating beschikt van het FAVV en dat hij of zij geregistreerd is als – en een toelating heeft voor het uitoefenen van de activiteit van – “traiteur”. Op de website Foodweb.be kunt u nagaan of een bedrijf bekend is bij het FAVV en krijgt u de resultaten van de laatste controle die werd uitgevoerd.

Grootwarenhuizen en lokale producenten die online verkopen, blijven een veilig kanaal, maar op sommige websites is de oorsprong van de producten niet altijd even duidelijk. Sommige leveranciers bevinden zich buiten de Europese Unie en houden zich niet altijd aan de voedsel- en gezondheidsvoorschriften die in ons land van kracht zijn.

Dit onderwerp past in een bredere communicatiecampagne waarmee het agentschap aantoont dat het naast controleren ook een belangrijke rol op het vlak van preventie, opleiding en sensibilisering ter bescherming van de voedselveiligheid vervult. Meer info over deze campagne op www.onderdeloep.be.

Liesbeth Van de Voorde

FAVV

Persberichten in je mailbox

Over FAVV

Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant. Dit doen we tevens door middel van preventie en sensibilisering.